ZELFCOMPASSIE TRAINING

In 8 stappen van zelfkritiek naar zelfliefde

Stel jij ook altijd van die hoge eisen aan jezelf? Heb je het gevoel dat je tekort schiet? Ben je bang om te falen? Vergelijk jij jezelf continu en maakt dat je klein? Kom je eigenlijk nooit toe aan jezelf? Merk je dat je vooral heel hard bent naar jezelf toe als je een foutje maakt of het even tegenzit? Of misschien blijf je hangen in verdriet, boosheid, angst of teleurstelling? Herken jij je in een of meer van deze punten en is het tijd voor een positieve verandering? Doe dan mee met de zelfcompassie training in Dordrecht.
 

WAT IS
ZELFCOMPASSIE?

Zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als naar je beste vriend of vriendin. Op momenten dat je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf.

In plaats van keihard te oordelen en jezelf te bekritiseren voor allerlei tekortkomingen, betekent zelfcompassie dat je vriendelijk en begripvol bent tegenover je fouten en gebreken. Wie heeft er ooit gezegd dat je perfect moet zijn?

Gelukkig kan zelfcompassie door iedereen geleerd worden, het is gemakkelijker dan je denkt en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Wat zou er gebeuren als je wat milder voor jezelf zou zijn?
 

Opbouw zelfcompassie training

 

De zelfcompassie training is een wetenschappelijk onderbouwd trainingsprogramma van 8 weken waarin je leert om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in het leven. Je ontdekt hoe je meer vriendelijkheid, zachtheid en wijsheid kunt toelaten en hoe je je meer kunt genieten van al het moois dat er al is.

In 8 stappen gaan we in deze bijzondere training van zelfkritiek naar zelfliefde. Van hoofd naar hart. Van onrust naar innerlijk weten, vertrouwen, wijsheid en geluk. Aan de hand van diverse oefeningen zoals meditaties, visualisaties en schrijfopdrachten verdiepen we wekelijks een thema zodat je het geleerde, direct na de les, thuis kunt toepassen.

Zelfcompassie leer je vooral door ervaren en doen. Tijdens de training krijg je diverse oefeningen aangereikt zodat je in de loop van de training kunt kijken welke oefeningen je bevallen. Zo bouw je stap voor stap je eigen meditatie routine op. De training vraagt een tijdsinvestering van ongeveer een 30 minuten per dag. Zo werk je in 8 weken naar meer zelfliefde, wijsheid en levensgeluk.

Zelfcompassie thema’s per week

RESULTATEN
ZELFCOMPASSIE
TRAINING

✓ Je bent minder perfectionistisch
✓ Je bent minder hard en veroordelend
✓ Je hebt minder last van schaamte
✓ Je piekert minder
✓ Je bent minder somber
✓ Je twijfelt minder aan jezelf
✓ Je bent minder bang fouten te maken
✓ Je bent minder bang voor afwijzing
✓ Je ervaart positieve emoties
✓ Je hebt meer zelfrespect
✓ Je accepteert jezelf zoals je bent
✓ Je hebt meer zelfvertrouwen

✓ Je handelt lastige emoties effectiever
✓ Je gaat beter met heftige situaties om
✓ Je zorgt beter voor jezelf
✓ Je gaat effectief om met tegenslag
✓ Je voelt je meer verbonden
✓ Je bent tevredener
✓ Je vergeeft jezelf en anderen
✓ Je ervaart meer zelfvertrouwen
✓ Je ontwikkelt moed en daadkracht
✓ Je leeft vanuit je waarden
✓ Je luistert naar je intuïtie
✓ Je voelt meer vreugde, warmte, liefde

Startdata

Ivm corona zijn alle zelfcompassie trainingen online, je kunt al gelijk starten.
 

Start Dec 2020

8 Maandag avonden
19:30 – 22:00 uur

7-12, 14-12, 11-1, 18-1,
25-1, 1-2, 8-2, 15-2

Kosten: 497
Trainer: Suzan Oostvogels
Locatie: MindfulCentrum

Start Nov 2021

8 Maandag avonden
19:30 – 22:00 uur

15-11, 22-11, 29-11, 6-12,
13-12, 20-12, 10-1, 17-1

Kosten: 497
Trainer: Suzan Oostvogels
Locatie: MindfulCentrum

 
Word in 8 weken je eigen beste leraar!
 
 

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat is het nou eigenlijk, zelfcompassie?

De kern van zelfcompassie is vriendelijk, niet-veroordelend naar jezelf kijken en met jezelf omgaan. Juist op momenten dat je het moeilijk hebt of blundert. Voor anderen zijn we vaak veel vriendelijker en zorgzamer dan voor onszelf. Door zelfcompassie leer je om je eigen beste vriend en guru te worden. Je leert te vertrouwen op je eigen wijsheid en wordt minder meegenomen door de innerlijke criticus

Is er wetenschappelijk bewijs voor de effecten van de zelfcompassie training?

Kristin Neff en Chris Germer hebben veel onderzoek gedaan naar zelfcompassie. Wat blijkt? Zelfcompassie is bevorderlijk voor ons psychisch en lichamelijk welzijn en voor ons sociale functioneren (MacBeth & Gumley, 2012; Neff, 2012).

Onderzoek toont aan dat zelfcompassie samengaat met:

  • Een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen.
  • Meer persoonlijk initiatief
  • Beter omgaan met moeilijkheden
  • Meer verantwoordelijkheid nemen voor eigen acties (ook wanneer die ongunstig uitpakken).
  • Minder angst om fouten te maken of afgewezen te worden.
  • Meer zelfrespect, sympathie en acceptatie van eigen tekortkomingen.
  • Betere zelfzorg en een gezondere eetgewoontes.
  • Verbeterde emotionele intelligentie en beter met emoties om kunnen gaan.
  • Meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme.
  • Meer sociale verbondenheid.
  • Gezonder en optimaler functioneren van onze hersenen.
Moet ik eerst een mindfulness training volgen?

Het is wenselijk, maar niet noodzakelijk, om eerst deel te nemen aan de mindfulness training.

Door eerst deel te nemen aan de mindfulness training leg je als het ware een fundament van opmerkzaamheid. In de zelfcompassie training worden emoties geraakt, de prettige, maar ook de lastige. Mindfulness kan je helpen om te midden van dit alles aanwezig te blijven. Dit kan voorkomen dat je overspoeld raakt door verwarrende emoties of verstrikt raakt in de verhalen van de innerlijke criticus.

Mocht je de zelfcompassie training willen volgen zonder basis van mindfulness, bespreek dit dan vooraf met je trainer.

Wanneer kan ik beter niet meedoen met de Zelfcompassie Training?

Het kan zijn dat je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na een overlijden. Als dat het geval is, adviseren we je om even te wachten met de zelfcompassie training. Als je last hebt van een ernstige, actieve depressie met zware medicatie is het aan te raden met je huisarts te overleggen.

Moet ik klachten hebben om baat te hebben bij zelfcompassie?

De zelfcompassie training helpt bij:

  • Stress
  • Angst
  • Piekeren
  • Veel zorgen om een naaste
  • Depressie
  • Zelfkritiek

Het werkt niet alleen helend als je ergens last van hebt. Het biedt ook uitkomst voor iedereen die op zoek is naar…

  • Zelfacceptatie
  • Verbondenheid
  • Warmte
  • Wijsheid
  • Openhartigheid
  • Levensgeluk
  • Moed
Hoe werkt het als ik me eenmaal heb aangemeld?

Nadat je je hebt aangemeld voor de training vindt er een telefonische intake plaats. Daarin maak je kennis met de trainer. Samen kijk je of de training nu voor je past en krijg je de mogelijkheid om te kijken of het klikt en natuurlijk al je vragen te stellen. Voelt het goed, dan gaan we aan de slag. Je ontvangt de factuur en een week voor aanvang ontvang je nog een mail met praktische informatie.

Ik kan er een les niet bijzijn. Kan ik de gemiste les inhalen?

Helaas is dat niet mogelijk. Het kan gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal bellen we dan en praten we je bij. Als je meer dan 2 lessen moet missen, dan is het aan te raden om op een ander moment te starten met de Zelfcompassie Training.

Wordt de Zelfcompassie Training vergoed?

De zelfcompassie training wordt niet door verzekeraars vergoed. Wel is het aan te raden om na te gaan of vergoeding vanuit de werkgever mogelijk is!

ERVARINGEN

Deze training kwam precies op het juiste moment. Ik heb geleerd om echt te vertrouwen op mezelf en mijn gevoel. De training zorgde er voor dat ik mezelf staande kon houden te midden van alle uitdagingen die op mijn pad kwamen. Ik ben zo blij dat ik het deelgenomen!

Janneke, Directie Secretaresse

Na de mindfulness was ik zoek naar verdieping en had het idee nog niet klaar te zijn. Ik was erg kritisch op mezelf en dat veroorzaakte ook dat ik minder positief was.

Het luisteren, voelen, uitspreken en schrijven heeft enorm geholpen om te ontdekken wat er leeft in mij. Ik had niet verwacht dat dat zoveel impact zou hebben. In privé en werk merk ik dat ik rustiger ben en goed nadenk over wat goed voor mij is en dit ook zo te benoemen.

Suzan heeft een schitterend programma neergezet. Alle respect daarvoor! Ik heb een hele mooie training gevolgd met leuke medecursisten. Jammer dat het alweer afgelopen is want ik keek, ondanks soms zware avonden, er toch wel elke keer naar uit om met de training aan de slag te gaan.

Michael, Personeelsplanner

In de training ga je echt aan de slag met het voelen en vervolgens ook loslaten van de emoties/spanning in je lijf. Ik was zelf al bewust met dit onderwerp bezig, vooral met het herkennen van de emotie, maar de oefeningen hebben mij geholpen om mijn emoties nog meer toe te staan. Dit is best pittig, maar ik merk dat mijn spieren minder vast gaan zitten en ik mij daardoor meer ontspannen voel.

Daarnaast hebben de oefeningen ook heel goed geholpen om weer eens met een frisse blik naar je eigen situatie/levensverhaal te kijken. Om op die manier de nadruk te leggen op de positieve punten.

Eline, Communicatie medewerker

Ik wilde leren bij mijn hart te kunnen om vanuit mijn hart te kunnen gaan leven. Ik wilde ook leren positiever naar mijzelf te zijn, mijzelf accepteren zoals ik ben. 

Ik kijk heel positief op de training terug. Het was voor mij het hoogtepunt van de week. Ik vond de manier waarop jij, Suzan, de thema’s belichtte in het cursusmateriaal, de meditaties en tijdens de lessen zelf, erg prettig. De groep vond ik ook prettig. Een goede basis om mee verder te gaan. 

Door de training ben ik me sneller bewust van negatieve gedachten, van de werking van mijn innerlijke criticus. Ik kan dan milder zijn voor mijzelf, sneller schakelen naar positieve gedachten. De meditaties hebben mij daar zo bij geholpen. Vooral de compassievolle metgezel en de oefening; het goede zien

Jacqueline, Jurist

Suzan geeft les met het hoofd en het hart. Met haar heldere uitleg en praktische oefeningen neemt zij je mee terug naar jezelf.

Jeroen, Adviseur / vakdocent

Van de mindfulness training had ik al zoveel inzichten mogen ontvangen dat ik nieuwsgierig was wat de training zelfcompassie voor me zou doen. Ik heb het echt als heel bijzonder en intens ervaren. Om in een kleine setting zo om te gaan met je gevoelens en naar binnen te gaan bij jezelf om te kijken naar ‘wat voel ik nu?’, is er nog een rustiger gevoel in mijn lijf ontstaan.
 
Nadat ik altijd haast had en drang om nog meer te presteren, is er nu plaats gekomen voor rust en overzicht. Dit is natuurlijk nog steeds in proces, want je lijf en hoofd is zo gewend om in de automatische piloot te schieten, dat het voor mij nog steeds nodig is om even terug te schakelen en terug te grijpen naar de oefeningen die we hebben ontvangen vanuit de training. Daar helpt het dagelijks mediteren zeker bij. 
 
De zelfcompassiegroep voelde veilig en vertrouwd ( mede doordat er bij de eerst les afgesproken is dat alles binnen de ruimte bleef en niet daarbuiten) en dit kwam zeker mede door jou Suzan. Je straalt rust, maar tegelijkertijd ook levensvreugde uit en dat geeft ruimte om te kunnen en mogen zijn wie je echt wil zijn. Op naar de zelfcompassie jaartraining!

Saskia, Financieel medewerker

OVER SUZAN

 

Suzan Oostvogels

Psycholoog, Mindfulness- & zelfcompassie trainer

Ik ben Suzan Oostvogels, eigenaar van het MindfulCentrum. Ik ben niet alleen mindfulness en compassie trainer in de hoogste categorie, psycholoog en coach. Ik heb zelfs de originele Mindful SelfCompassion training gevolgd bij Kristin Neff en Chris Germer.

Door zelfcompassie werd ik onwijs veel milder naar mezelf, en ook naar anderen toe. Ik stond mezelf toe om mens te zijn en niet altijd alles meer perfect te hoeven doen. Wat een verademing. Hierdoor kon ik veel meer zijn wie ik altijd al was. Dat is precies wat ik jou ook gun.

Ik kijk er naar uit om jou in contact te brengen met je hart in deze bijzondere training. Ontmoet ik jou in de volgende zelfcompassie training?

CONTACT

MindfulCentrum
Binnen Walevest 46
3311 AB Dordrecht

T: 078 203 203 3
E: info@mindfulcentrum.nl

KVK: 57000018
BTW: NL001143456B87

VOLG ONS