MINDFULNESS TRAINING FAQ

Antwoord op al jouw vragen over mindfulness

Wat is het nou eigenlijk, mindfulness?

De kern van mindfulness is het bewust worden van je automatische patronen in denken, voelen en doen. Als je weet wat er gaande is, heb je de keuze erin mee te gaan of niet. Mindfulness leert je om met meer aandacht (lees: wakker) in het leven te staan, jezelf en jouw patronen beter te leren kennen, uit je automatische piloot te stappen en bewuste, frisse keuzes te maken. Je leert dus niet alleen fris te kijken maar ook fris te handelen.

Hoe lang duurt de Mindfulness Training?

De Mindfulness Training duurt 8 weken. Elke week hebben we een bijeenkomst van 2-2,5 uur. Volg je de Mindfulness Training individueel dan bestaat ook dit traject uit 8 wekelijkse sessies, maar dan van 60 minuten.

Waar moet ik op letten als ik een Mindfulness Training kies?

Mindfulness lijkt de laatste jaren een echt hype en dat zie je in het aanbod en de hoeveelheid ‘wildgroei’. Mndfulness is namelijk geen beschermde naam en een erg breed begrip. We raden je aan te letten op de volgende twee punten:

  1. Kies een trainer die goed is opgeleid en in ieder geval is ingeschreven bij de VMBN. Trainers met het categorie 1 lidmaatschap zijn echt goed opgeleid, volgen jaarlijks trainingen en opleidingen om bij te blijven en weten echt waar ze het over hebben.
  2. Daarnaast is het belangrijk dat je je vooral ook fijn voelt bij de mindfulness trainer. Het is aan te raden altijd even te bellen of bijvoorbeeld een workshop, yogales of dayretreat te volgen om te kijken of het klikt.

 

Bij welke klachten helpt mindfulness?

Bij terugkerende depressies, angstklachten, piekeren, slapeloosheid, chronische pijn, onbeheersbare emoties en stress gerelateerde klachten is mindfulness bewezen effectief. Ook als je jezelf beter wilt leren kennen of bewuster in het leven wilt staan is mindfulness zeker aan te raden.

Wanneer kan ik beter niet meedoen met de Mindfulness Training?

Het kan zijn dat je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na een overlijden. Als dat het geval is, adviseren we je om even te wachten met de mindfulness training. Als je last hebt van een ernstige, actieve depressie met zware medicatie is het aan te raden met je huisarts te overleggen.

Moet ik klachten hebben om baat te hebben bij mindfulness?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals bij angstklachten, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten. Zelfs als je geen directe klachten hebt, heb je baat bij de Mindfulness Training. Iedereen kan de positieve effecten van mindfulness ervaren op zowel fysiek, emotioneel als mentaal vlak. Wanneer je op zoek bent naar meer rust, meer focus en productiviteit in je werkzaamheden, meer geluk, betere slaap of naar een verbeterde relatie met jezelf of de mensen om je heen is deelnemen aan de training zeker aan te raden.

Is mindfulness zweverig?

Ooit dacht Suzan, oprichter van het MindfulCentrum, ook dat mindfulness zweverig was. Ze dacht aan veel wierook, geitenwollensokken en enge paarse gewaden. Vaak krijgt mindfulness nog de stempel ‘zweverig’. Als je er mee aan de slag gaat, merk je dat het juist het tegenovergestelde van zweverig is. De Mindfulness Training is een praktische methode om te leren werken met je aandacht. Het is juist een soort mentale fitness, zonder zweverig gedoe en geitenwollensokken.

Is er verschil tussen mindfulness en meditatie?

Meditatie is een van de onderdelen van de Mindfulness Training. De training bestaat echter uit meer facetten. Meditatie is niet het doel an sich, maar het middel. Het gaat er dus niet om een goede mediterende te worden,  maar om de inzichten van meditatie (en andere oefeningen) in het dagelijks leven te integreren.

Ik heb al ontspanningstechnieken geleerd. Voegt mindfulness nog iets toe?

Jazeker! Ontspanningstechnieken helpen goed om direct te ontspannen. Maar mindfulness gaat veel verder. Ontspanningstechnieken zijn een beetje als het blussen van een brand. Je kijkt niet naar de oorzaak, maar bent vooral bezig met het bestrijden van stress symptomen. Met mindfulness pak je het probleem aan bij de kern. Je wordt je bewust van vroege signalen en reageert er bewust op in plaats van achteraf een ontspanningstrucje toe te passen als het eigenlijk al te laat is.

Ik kan niet stil zitten, is de Mindfulness Training dan wel iets voor mij?

Ja zeker! Suzan is ook iemand die niet kan stil zitten. Ze probeerde altijd zoveel mogelijk te doen in zo min mogelijk tijd waardoor ze vaak niet stil stond bij ervaringen van alle dag. Suzan holde maar door en werd door deze levensstijl steeds gestresster. Hierdoor is ze juist met mindfulness begonnen. Juist als je zo druk bent is mindfulness een mooie techniek om even tot jezelf te komen en rust te leren nemen.

Hoe werkt het als ik me eenmaal heb aangemeld?

Nadat je je hebt aangemeld voor de training vindt er een telefonische intake plaats. Daarin maak je kennis met de trainer. Samen kijk je of de training nu voor je past en krijg je de mogelijkheid om te kijken of het klikt en natuurlijk al je vragen te stellen. Voelt het goed, dan gaan we aan de slag. Je ontvangt de factuur en een week voor aanvang ontvang je nog een mail met praktische informatie.

Kan ik parkeren bij de locatie in Dordrecht?

Je kunt aan de Binnen Walevest in Dordrecht (betaald) parkeren in de straat. Echter is er vaak meer plek aan de Buiten Walevest. Gratis parkeren kan op 15 minuutjes loopafstand bij de Weeskinderendijk.

Moet ik iets speciaals meenemen of aandoen voor de Mindfulness Training?

Dat hoeft niet! Je krijgt tijdens de training het werkboek en alle andere oefenmaterialen en benodigdheden zijn aanwezig. Het is wel aan te raden comfortabele kleding aan te trekken.

Moet ik tijdens de Mindfulness Training ook persoonlijke onderwerpen bespreken in de groep?

Nee natuurlijk moet dit niet. Het mag! Het gaat er vooral om hoe je met onderwerpen omgaat en niet zozeer wat het onderwerp is. Iedereen is vrij om dingen te delen of juist voor zich te houden.

Is extra begeleiding tussen de lessen mogelijk?

Het is mogelijk om tijdens of na de Mindfulness Training een afspraak te maken voor een persoonlijke coachsessie als je merkt dat je daar behoefte aan hebt. Individuele coaching kost 99 euro per sessie van 60 minuten.

Kan ik tijdens de groepstraining nog besluiten om over te stappen naar een individueel traject?

Ja, dat kan. Als je merkt dat het voor jouw proces beter is om de training verder individueel te volgen dan is dat in overleg mogelijk.

Ik wil eerst kennismaken met de trainer. Is dat mogelijk?

Ja dat kan! Voorafgaand aan de Mindfulness Training is er altijd een telefonische intake om kennis te maken. Als je graag f2f kennismaakt, bespreken we dit in de telefonische intake.

Hoe groot is de groep als ik de groepstraining volg?

De groep bestaat uit minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers. We vinden het belangrijk dat iedereen de juiste aandacht krijgt en zich gezien en gehoord voelt.

Is een vergoeding voor de Mindfulness Training mogelijk?

Ja! Het is mogelijk de training gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed te krijgen. Hier lees je meer over vergoedingen!

Ik kan er een les niet bijzijn. Kan ik de gemiste les inhalen?

Helaas is dat niet mogelijk. Het kan gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal bellen we dan even, en praten we je bij. Als je meer dan 2 lessen moet missen, dan is het aan te raden om op een ander moment te starten met de Mindfulness Training.

Is er wetenschappelijk bewijs voor de effecten van de Mindfulness Training?

De afgelopen 35 jaar is er veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van de 8 weekse mindfulness training. In dit artikel hebben we de grootste wetenschappelijk onderbouwde effecten voor je op een rijtje gezet.

Geen antwoord kunnen vinden op je vraag of twijfel je nog?

Lees hier hoe anderen de mindfulness training hebben ervaren of neem gewoon contact met ons op. We beantwoorden je vragen met liefde en vertellen je dolgraag meer over de mindfulness training en onze werkwijze.