MINDFULNESS TRAINING FAQ

Antwoord op al jouw vragen over mindfulness

Wat is het nou eigenlijk, mindfulness?

De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training is eind jaren zeventig ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn. Hij combineerde oosterse wijsheid met praktische westerse psychologie tot een 8 weeks programma dat over de hele wereld gegeven wordt door gecertificeerde mindfulness trainers.

Mindfulness betekent bewust aandacht geven in dit moment, zonder oordeel. Het maakt je bewuster. Bewust van wat je op dit moment ervaart, denkt en voelt. Van moment tot moment. Het brengt inzicht in je (vaak nog) onbewuste en automatische gedachtepatronen, automatische reacties en manier van handelen.

De kern van mindfulness is het bewust worden van je automatische patronen in denken, voelen en doen. Als je weet wat er gaande is, heb je de keuze erin mee te gaan of niet. Hierdoor ontstaat er in feite meer stuurmanskracht over jezelf, je ontwikkelt persoonlijk leiderschap. Mindfulness helpt om (onbewuste) belemmerende gedachten, emoties en spanning makkelijker los te laten. Je wordt er minder onbewust en automatische in meegesleurd. Je leert om met meer aandacht in het leven te staan, jezelf en jouw patronen beter te leren kennen, uit je automatische piloot te stappen en bewuste, frisse keuzes te maken.

Is mindfulness zweverig?

Vaak krijgt mindfulness nog de stempel ‘zweverig’. Als je er mee aan de slag gaat, merk je dat het juist het tegenovergestelde van zweverig is. Je bent er simpelweg vaker met aandacht bij en wordt je juist bewuster van wat er zich in het hier-en-nu afspeelt. Dat is toch alles behalve zweverig? Uit tal van wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat mindfulness werkt.

Enkele conclusies:

  • De 8 weekse mindfulness training helpt bij het verminderen van stress, gejaagdheid, onrust en gepieker.
  • De 8 weekse mindfulness training helpt bij het voorkomen en/of herstellen van burn-out klachten.
  • De 8 weekse mindfulness training zorgt voor meer ontspanning, betere nachtrust, meer energie.
  • De 8 weekse mindfulness training zorgt voor beter herstel en meer balans.
  • De 8 weekse mindfulness training helpt bij het vergroten zelfvertrouwen.
  • De 8 weekse mindfulness training draagt bij aan meer focus en concentratie.
  • De 8 weekse mindfulness training zorgt zelfs voor verbeterde prestaties op het werk.
  • De 8 weekse mindfulness training helpt in het vergroten van zelfinzicht.

Bovenstaande effecten van mindfulness laten zien dat het alles behalve zweverig is. Door een mindfulness training te volgen, ontwikkel je praktische vaardigheden die je de rest van je leven kunt blijven toepassen.

Ik kan niet stil zitten, is de mindfulness training dan wel iets voor mij?

Ja zeker! Suzan is ook iemand die niet kan stil zitten. Ze probeerde altijd zoveel mogelijk te doen in zo min mogelijk tijd waardoor ze vaak niet stil stond bij ervaringen van alle dag. Suzan holde maar door en werd door deze levensstijl steeds gestresster. Hierdoor is ze juist met mindfulness begonnen. Juist als je zo druk bent is mindfulness een mooie techniek om even tot jezelf te komen en rust te leren nemen.

Hoe lang duurt de mindfulness training?

De mindfulness training duurt 8 weken. Gedurende die 8 weken hebben we elke week een bijeenkomst van 2,5 uur.

We proberen om de training in 8 aaneengesloten weken te plannen, maar in de schoolvakanties is er meestal geen les. De training bestaat uit 8 lessen. Het kan dus zijn dat de training iets langer duurt dan 8 weken.

De individuele training kan in principe op elk moment starten. De individuele mindfulness training bestaat uit 8 sessies van 60 minuten. Ideaal als je onregelmatige werktijden of vakantieplannen hebt.

Waar moet ik op letten als ik een mindfulness training kies?

Mindfulness lijkt de laatste jaren een echt hype en dat zie je in het aanbod en de hoeveelheid ‘wildgroei’. Mindfulness is namelijk geen beschermde naam en een erg breed begrip. We raden je aan te letten op de volgende twee punten:

  1. Kies een trainer die goed is opgeleid en in ieder geval is ingeschreven bij de VMBN. Trainers met het categorie 1 lidmaatschap zijn echt goed opgeleid, volgen jaarlijks trainingen en opleidingen om bij te blijven en weten echt waar ze het over hebben.
  2. Daarnaast is het belangrijk dat je je vooral ook fijn voelt bij de mindfulness trainer. Daarom hebben we altijd eerst een vrijblijvende telefonische kennismaking. Zo kun je kijken of het goed voelt en klikt.

 

Bij welke klachten helpt mindfulness?

Bij terugkerende depressies, angstklachten, piekeren, slapeloosheid, chronische pijn, onbeheersbare emoties en stress gerelateerde klachten is mindfulness bewezen effectief. Ook als je jezelf beter wilt leren kennen, effectiever wil werken, bewuster in het leven wilt staan en meer wil genieten is mindfulness een goed idee.

Moet ik klachten hebben om baat te hebben bij mindfulness?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals bij angstklachten, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten. Zelfs als je geen directe klachten hebt, heb je baat bij de mindfulness training. Iedereen kan de positieve effecten van mindfulness ervaren op zowel fysiek, emotioneel als mentaal vlak. Wanneer je op zoek bent naar meer rust, meer focus en productiviteit in je werkzaamheden, meer geluk, betere slaap of naar een verbeterde relatie met jezelf of de mensen om je heen is deelnemen aan de training zeker aan te raden.

Wanneer kan ik beter niet meedoen met de mindfulness training?

Het kan zijn dat je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na een overlijden. Als dat het geval is, adviseren we je om even te wachten met de mindfulness training. Als je last hebt van een ernstige, actieve depressie met zware medicatie is het aan te raden eerst even met je behandelaar te overleggen.

Is een vergoeding voor de mindfulness training mogelijk?

Het is mogelijk de training gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed te krijgen via de zorgverzekeraar. Hier lees je meer.

Ook goed om te weten: veel werkgevers zijn tegenwoordig bereid om de training te betalen en hebben daar speciale opleidings- en ontwikkelbudgetten voor beschikbaar.

Kan ik eerst kennismaken met de trainer?

Ja dat kan! Voorafgaand aan de mindfulness training is er altijd een telefonische intake om kennis te maken. Als je graag face-to-face kennismaakt, bespreken we dit in de telefonische intake.

Hoe groot is de groep?

De groep bestaat uit minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers. We vinden het belangrijk dat iedereen de juiste aandacht krijgt en zich gezien en gehoord voelt.

Moet ik tijdens de mindfulness training ook persoonlijke onderwerpen bespreken in de groep?

Nee natuurlijk moet dit niet. Mindfulness is geen praat- of therapiegroep. Natuurlijk komen persoonlijke thema’s aan de orde, maar de persoonlijke problematiek staat niet centraal. Het gaat er vooral om hoe je met de onderwerpen omgaat en niet zozeer wat het onderwerp is. De groepsgesprekken richten zich vooral op de ervaringen die zijn opgedaan tijdens de meditatieoefeningen en het toepassen van de thematiek in het dagelijkse leven. Je leert hoe je hier vaardiger mee om kunt gaan. Mocht je tegen persoonlijke problemen aanlopen, dan kunnen we altijd kijken of aanvullende begeleiding wenselijk is voor je.

 

 

 

Is extra begeleiding tussen de lessen mogelijk?

Het is mogelijk om tijdens of na de mindfulness training een extra afspraak te maken voor een persoonlijke coachsessie als je merkt dat je daar behoefte aan hebt.

Wat is het verschil tussen de groepstraining en de individuele mindfulness training?

Het programma van beide varianten is gelijk. We doorlopen de officiële mindfulness training van 8 lessen en gebruiken in beide varianten hetzelfde werkboek en de bijbehorende meditaties. De verschillen tussen de groepstraining en de individuele variant zijn:

Planning
De mindfulness groepstraining is van te voren ingepland. De lesdata staan daarmee in principe vast. De individuele mindfulness training is flexibel in te plannen. Je kunt in overleg met de trainer bepalen wanneer jij de training volgt.

Duur van een les
De mindfulness groepstraining bestaat uit 8 lessen van 2,5 uur. De individuele training bestaat ook uit 8 bijeenkomsten, maar deze sessies duren in principe 60 minuten. Is langer wenselijk, dan bespreken we dit in de intake.

Programma
In beide varianten komen alle onderwerpen uit de officiële mindfuless MBSR aan bod. Omdat de groepslessen langer zijn is hier meer tijd om de langere oefeningen samen te doen en hierover na te praten. In de individuele mindfulness training hebben we de luxe om aandacht te besteden aan die onderwerpen die voor jou echt het belangrijkste zijn. Andere onderwerpen komen daardoor wellicht minder aan bod. We focussen op dat wat voor jou nu echt belangrijk is.

Kosten
De individuele training is natuurlijk duurder omdat je alle aandacht voor jezelf hebt. Het is een privé training, helemaal gericht op jou.

Kan ik tijdens de groepstraining nog besluiten om over te stappen naar een individueel traject?

Ja, dat kan. Als je merkt dat het voor jouw proces beter is om de training verder individueel te volgen dan is dat in overleg mogelijk.

Ik kan er een les niet bijzijn. Kan ik de gemiste les inhalen?

Helaas is dat niet mogelijk. Het kan gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal bellen we dan even, en praten we je bij. Als je meer dan 2 lessen moet missen, dan is het aan te raden om op een ander moment te starten met de mindfulness training.

Kan ik de mindfulness training ook online volgen?

Ja, dat kan. Suzan geeft al vanaf 2016 online mindfulness trainingen en wat blijkt, de resultaten zijn nagenoeg gelijk! Lees hier alles over de online training.

Moet ik iets speciaals meenemen of aandoen voor de mindfulness training?

Dat hoeft niet! Je krijgt tijdens de training het werkboek en alle andere oefenmaterialen en benodigdheden zijn aanwezig. Het is wel aan te raden comfortabele kleding aan te trekken.

Kan ik parkeren bij de locatie in Dordrecht?

Je kunt aan de Binnen Walevest in Dordrecht (betaald) parkeren in de straat. Echter is er vaak meer plek aan de Buiten Walevest. Gratis parkeren kan op 15 minuutjes loopafstand bij de Weeskinderendijk.

Hoe werkt het als ik me eenmaal heb aangemeld?

Nadat je je hebt aangemeld voor de mindfulness training vindt er eerst een vrijblijvende telefonische intake plaats.

In deze intake maak je kennis met de trainer. Samen onderzoeken jullie of de training nu voor je past, krijg je de mogelijkheid om te kijken of het klikt en is er natuurlijk ruimte om al je vragen te stellen. Voelt het goed, dan gaan we aan de slag. Je ontvangt na de intake de factuur voor de training. Pas na het ontvangen van de betaling kan je definitief deelnemen aan de mindfulness training.

Een week voor aanvang ontvang je nog een mail met alle praktische informatie op een rijtje.

Geen antwoord kunnen vinden op je vraag of twijfel je nog?

Lees hier hoe anderen de mindfulness training hebben ervaren of neem gewoon contact met ons op. We beantwoorden je vragen met liefde en vertellen je dolgraag meer over de mindfulness training en onze werkwijze.