Zelfcompassie training

Individuele verdieping na de mindfulness training

Zelfkritiek, stress, schaamte, schuld of een gevoel niet goed genoeg te zijn… Herkenbaar? We vinden het vaak gemakkelijker om compassie (mededogen, liefdevolle vriendelijkheid) te hebben voor anderen dan voor onszelf. Vooral in een wereld waarin de lat hoog ligt en we van onszelf steeds meer verlangen vervallen we vaak in keiharde zelfkritiek. Zit die strenge stem je in de weg en wil je leren milder voor jezelf te zijn, dan is het tijd voor zelfcompassie in je leven.

Wat zou er gebeuren als je wat milder zou zijn voor jezelf?

Wat is zelfcompassie?

Zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als naar je beste vriend of vriendin. Op momenten dat je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf. In plaats van keihard te oordelen en jezelf te bekritiseren voor allerlei tekortkomingen, betekent zelfcompassie dat je vriendelijk en begripvol bent tegenover je fouten en gebreken. Wie heeft er ooit gezegd dat je perfect moet zijn? Gelukkig kan zelfcompassie door iedereen geleerd worden. En het is gemakkelijker dan je denkt!

Voor het ontwikkelen van zelfcompassie heb je een fundament van mindfulness nodig. Daarom is het belangrijk dat je eerst een mindfulnesstraining hebt gedaan, bij mij of iemand anders. Zo werken we in deze individuele training echt aan verdiepende vaardigheden waardoor jij leert om milder voor jezelf te zijn.

Zelfcompassie training = MSC + MBCL

De zelfcompassietraining is ontwikkeld door Kristin Neff en Christoper Germer. Het is een wetenschappelijk onderbouwd trainingsprogramma waarin je leert om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in het leven. Groeiend onderzoekt toont aan dat (zelf)compassie sterk geassocieerd wordt met emotioneel welbevinden, minder angstklachten, depressie en stress. Het versterkt gezonde gewoonten zoals een gebalanceerd voedingspatroon en voldoende beweging en het helpt om persoonlijke relaties te verdiepen.

In het Engels heet hij Mindful SelfCompassion (MSC). De training die ik geef is een mix van de MSC en mindfulness based compassionate living (MBCL) training die mijn leraar Frits Koster samen met Erik van de Brink heeft ontwikkeld. De bronnen van beide trainingen zijn eigenlijk hetzelfde: Kristin Neff, Christopher Germer, Paul Gilbert, Tara Brach, Rick Hanson.

Wat leer je in de zelfcompassie training?

  • Hoe je dagelijks zelfcompassie kunt beoefenen
  • Hoe je kunt stoppen zo hard tegen jezelf te zijn
  • Hoe je prettiger om kunt gaan met lastige emoties
  • Je verstevigt je acceptatievaardigheden
  • Jezelf leren motiveren met aanmoediging ipv kritiek
  • Je leert hoe je moeilijke relaties kunt transformeren
  • Je ontdekt hoe je af kunt stemmen op je hart
  • Je verstevigt het vertrouwen in jezelf
  • Je weet hoe je zelf jouw beste leraar kunt worden

Werkwijze en kosten

De individuele zelfcompassie training begint met een kennismakingsgesprek (30 min). We bespreken allereerst jouw behoeften, de thema’s die op dit moment voor jou spelen en datgene waar je graag mee aan de slag wil. Voelt het goed? Dan gaan we samen aan de slag.

Gesprekken vinden plaats in Dordrecht of via Skype. Gedurende 8 weken hebben we elke week een sessie van 60 minuten. De data overleggen we samen.

De individuele zelfcompassie training kost 749. Dat is inclusief intake, 8 individuele sessies van 60 minuten, inspirerend boek en alle oefeningen op mp3.

Over compassie coach Suzan

Ik ben Suzan Oostvogels. Psycholoog, coach en eigenaar van het MindfulCentrum in Dordrecht. De afgelopen jaren heb ik honderden mensen begeleid naar meer rust, ruimte en richting in hun leven. Naast de mindfulness en zelfcompassie trainingen geef ik ook wekelijks yoga lessen in Dordrecht en organiseer ik mindfulness en yoga retreats in binnen en buitenland.

Twijfel je nog? Zit je nog met vragen of is er een vervelend stemmetje dat je tegenhoudt? Neem gewoon contact op om kennis te maken en te kijken of het klikt en goed voelt.