Burn-out preventie

Voel je je gespannen? Kom je om in het werk en hoe hard je ook je best doet, is je to-do lijst nooit af? Schiet je privéleven er bij in? Slaap je de laatste tijd slecht of ben je continu gehaast? Heb je last van lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, schouder of rug klachten? Of merk je dat je je niet meer zo goed kunt concentreren? Dat er weinig werk meer uit je handen komt en je het gevoel hebt dat je steeds een tandje bij moet zetten
om te ‘leveren’? Zit je niet lekker in je vel, ben je emotioneel of voel je je opgefokt? Het kan zijn dat je tegen overspannenheid aan zit. Misschien heb je het gevoel dat je ‘tegen het randje aan zit’. Tijdens het burn-out preventie traject ontdek je of je je in de gevarenzone bevindt om burn-out of overspannen te raken en krijg je concrete handvatten om je balans te herstellen en erger te voorkomen.

Korte tijd onder druk staan is niet erg.
Zolang er na die periode maar voldoende herstel volgt.

Stress is eigenlijk heel gezond

Een goed werkend stress systeem is nodig om je lekker te voelen en om goed te kunnen functioneren, zowel op het werk als privé. Je komt pas in de problemen wanneer je chronisch onder druk staat en/of zorgt voor te weinig herstel na (in)spanning. Beginnend met vage klachten, kan een chronisch hersteltekort uitgroeien tot een ernstige burn-out met een scala aan lichamelijke en psychische symptomen die niet meer vanzelf overgaan.

Als je doorwerkt terwijl je op het randje zit, loop je de volgende gevaren:

  • Je moet steeds langer doorwerken om dezelfde resultaten te behalen omdat je jezelf steeds meer uitput. Met minder en minder energie vraag je jezelf dus op gelijk niveau te blijven presteren. Hierdoor wordt het hersteltekort steeds groter en kom je in de negatieve spiraal van stress terecht.
  • Bij aanhoudende stress gaan je hersenen anders werken waardoor het steeds lastiger wordt om op tijd te stoppen en hersteltijd te nemen. Het wordt steeds moeilijker je grenzen aan te geven en je kunt steeds minder goed helder nadenken.
  • Je laat steeds meer leuke en ontspannende activiteiten schieten om maar af te maken wat er ‘moet’, waardoor je jezelf nog meer vastzet in de negatieve spiraal van stress.
  • Je raakt verslaafd aan de kick van maar doorgaan. Dat voelt beter dan rust nemen, want dan voel je je onrustig en ga je pas echt voelen wat er met je aan de hand is.
  • Als je je kop nog langer in het zand steekt ligt de kans op een stevige burn-out op de loer. Je kunt helemaal niets meer, simpelweg omdat je lichaam niet meer kan. Klachten variëren van sterke vermoeidheid, slapeloosheid, spanning, hoofd- en spierpijn, concentratieproblemen en geheugenverlies, labiliteit, opgefoktheid, angst en somberheid. In sommige gevallen kunnen de klachten door de lange roofbouw zelfs nooit meer volledig herstellen(!).

Doe er iets aan voor je in een stevige burn-out belandt

Niemand wil in een stevige burn-out belanden. Als je merkt dat je stressklachten serieus worden en je komt er zelf niet uit dan is het de hoogste tijd om aan de bel te trekken. Tijdens het burn-out preventie traject gaan we in de uitgebreide intake en twee vervolg sessies samen kijken waar je nu werkelijk staat en wat er nodig is om het tij te keren. We gaan er van uit dat je gewoon aan het werk kunt blijven. Met praktische tips en concrete aanpassingen zorgen we ervoor dat je de roofbouw stopt, dat je de balans weer herstelt en gewoon weer lekker kunt werken.

Kosten

€ 399,- ex btw
Incl. kennismakingsgesprek, vragenlijst stressklachten, uitgebreide intake en 2 vervolg sessies.

In bijna alle gevallen worden de burn-out preventie trajecten vergoed door werkgevers. Burn-out wordt als een beroepsziekte gezien en werkgevers zijn wettelijk aansprakelijk vanuit de Wet Verbetering Poortwachter.

Voorkom erger, zet de eerste stap

Plan een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek met me in en voorkom erger. We onderzoeken of het klikt en of ik je verder kan helpen naar meer rust, ruimte en richting in je leven. Via deze link kun je gelijk in mijn agenda een telefonische afspraak inplannen.

 

Over Suzan

Als psycholoog en coach heb ik me de laatste jaren meer en meer verdiept in burn-out en stress gerelateerde klachten. In de trainingen en yogalessen die ik gaf zag ik veel mensen die tegen een burn-out aan zaten, of er midden in. Er bleek enorme behoefte aan duidelijke richtlijnen en praktische begeleiding tijdens het (h)erkennen en herstellen van een burn-out. Ik heb me daarom bijgeschoold tot CSR coach zodat ik je vanuit een stevige basis en met liefde kan ondersteunen naar duurzaam herstel.

 

Heb je een burn-out en ben je ziek gemeld op je werk? Dan is het burn-out herstel traject iets voor jou.