Burn-out checklist

Suzan Oostvogels   –   18.08.17

Heb ik een burn-out? Die vraag krijg ik als psycholoog en coach vaak te horen. En dat is niet heel gek. Een burn-out kent namelijk veel verschillende symptomen. En niet iedere burn-out is hetzelfde. Bekijk op deze pagina welke symptomen, of een combinatie daarvan,
kunnen wijzen op burn-out.

Burn-out checklist

De burn-out symptomen kunnen ondergebracht worden in 4 categorieën:

 

Burn-out klachten - Lichamelijk

Constante moeheid
Niet herstellen na inspanning
Gevoel van uitputting
Gespannen gevoel
Slaapproblemen
Zwakke weerstand
Bloeddruk- (te hoog of te laag)
Hartklachten (druk, klopping, ritme)
Maag- / darmklachten
Eetlust (te veel of te weinig)
Menstruatie klachten
Seksuele klachten (libido, erectie)
Hyperventilatie/benauwdheid
Spierpijn
Hoofd-, nek- en schouderpijn

Burn-out klachten - Emoties

Angst en paniek
Snel geïrriteerdheid / agressief
Gevoel van onzekerheid
Gebrek aan zelfvertrouwen
Gevoel van machteloosheid
Depressieve sombere gevoelens
Niet meer kunnen genieten
Gevoel van leegte, uitzichtloosheid
Wanhoop
Nergens zin in hebben
Tegen alles opzien
Geen interesse meer
Schuldgevoelens
Labiliteit
Snel overprikkeld
Je opgejaagd voelen

Burn-out klachten - Cognitief

Concentratieproblemen
Geheugenproblemen en black-outs
Problemen met info verwerking
Problemen met leren
Overmatig piekeren
Besluiteloos
Problemen met helder denken
Lastig dingen plannen en organiseren
Chaotisch
Problemen met overzicht houden
Lastig tijd bewaken
Vergissingen / fouten maken
Redelijkheid uit het oog verliezen
Gebrekkige realiteitstoetsing

Burn-out klachten - Gedrag

Voortdurend haast
Extreem actief
Werk mee naar huis nemen
Geen pauzes nemen
Grenzen niet ervaren
Grenzen niet respecteren
Geen nee zeggen
Alles zelf willen doen
Pleasen
Initiatiefloos
Niet op gang kunnen komen
Traag werktempo
Sociaal terugtrekken
Toename roken, drinken, medicijngebruik, koffie en/of fastfood
Toename ‘hanggedrag’ (te lang TV, kroeg, bij vrienden, te laat 
naar bed, te laat op)
Uitstellen van moeilijke dingen
Ontken- en vermijdingsgedrag
✓ Zelfverwaarlozing, eigen behoeftes ontkennen
Doorslaan in perfectionisme


Breng je burn-out klachten in kaart

Onderzoek met de burn-out checklist welke klachten je bij jezelf herkent en schrijf ze op. Dat is niet altijd even leuk. Vaak enorm confronterend zelfs. Maar zeker helpend. Het helpt enerzijds om voor jezelf onder ogen te zien waar je nu staat en je klachten serieus te nemen. Daarnaast helpt het opschrijven van je klachten ook om de ernst van de situatie duidelijk te maken aan je huisarts, psycholoog en werkgever.

 

Wacht niet te lang

Als je eenmaal je klachten in kaart hebt, en je jouw situatie echt onder ogen ziet, dan is het tijd om in actie te komen. De belangrijkste stap is daarbij professionele hulp zoeken. Maak een afspraak met je huis- of bedrijfsarts en bespreek de klachten die je hebt opgeschreven. Wacht niet te lang met in actie komen. Des te eerder je erbij bent, des te kleiner is de kans dat je langdurig uit de running bent door een burn-out. Samen met de arts bespreek je jouw situatie en welke hulp er nodig is om te herstellen. De arts zal je, afhankelijk van de zwaarte van je klachten, adviseren contact op te nemen met een psycholoog of burn-out coach. Misschien krijg je juist het advies een mindfulness training te volgen of om te beginnen met zachte yoga om te ontspannen en weer in je lijf te komen.

 

Zoek een professionele burn-out coach of psycholoog

Als je op zoek gaat naar goede burn-out begeleiding kom je in een wirwar van aanbieders terecht. Het is belangrijk dat je een coach of psycholoog vindt die echt bij je past. Iemand bij wie je je op je gemak voelt zodat je echt alles kunt delen waar je mee worstelt. En iemand die ook nog eens een goede achtergrond heeft. Veel coaches en psychologen doen stressklachten ‘er bij’. Vaak vergeten ze het lichamelijke aspect in hun begeleiding mee te nemen. Terwijl stressklachten niet ‘tussen de oren’ zitten maar juist begint met lichamelijk herstellen. Als psycholoog en CSR coach weet ik daar alles van. Ik zie dat er vaak verkeerde adviezen gegeven worden, met de beste bedoelingen en dat is zo zonde. Dan duurt een burn-out langer dan nodig is. Kijk daarom of de website, de referenties, de opleidingen maar vooral ook of het eerste contact goed voelt. Het is jouw proces, waarbij je iemand mag uitkiezen die je professioneel en op liefdevolle wijze helpt, stap voor stap, op jouw tempo.

Ben je op zoek naar goede burn-out begeleiding?

Bij het MindfulCentrum helpen we je stap voor stap bij het herstellen van een burn-out. We werken daarbij volgens de CSR methode. Een praktische en wetenschappelijk onderbouwde methode waarbij we eerst focussen op fysiek herstel. Uit de praktijk blijkt namelijk dat 99% van de psychische problemen die zijn ontstaan vanzelf verdwijnen als je fysiek herstelt. Het lichaam is door de uitputting in de war is geraakt. Je bent neuro-hormonaal ontregeld en dat heeft effect op je hersenen, organen en immuunsysteem. Je lijf moet eerst herstellen voordat je andere problemen kunt oplossen en je zelfmanagement kunt verbeteren.

Over de auteur
Suzan Oostvogels, psycholoog NIP en CSR coach, begeleid drukke doeners en actieve denkers naar meer rust, ruimte en richting in hun leven. In Dordrecht heeft ze het MindfulCentrum gevestigd waar je terecht kunt voor down-to-earth mindfulness trainingen, yogalessen en burn-out begeleiding. >>

Sharing = Caring
Deel dit artikel op instagram met #mindfulmomentje en inspireer anderen die hier ook iets aan kunnen hebben.

Facebook
Google+
http://www.mindfulcentrum.nl/burn-out-checklist
Pinterest