5X Mindful Werken

Suzan Oostvogels   –   18.08.17

Het is niet nodig om elke dag strikt 45 minuten te mediteren om de voordelen van mindfulness op je werk te ervaren. In dit artikel deel ik 5 praktische manieren van mindful werken zodat jij het beste uit je drukke dag kan halen en optimaal kunt presteren.

Laat ik er meteen maar duidelijk over zijn. Mindfulness gaat niet over uren op een kussen zitten met je ogen dicht. Het gaat over leren om je aandacht te managen. Wakker te zijn. Met volle focus in dit moment. Het is een training van je brein waardoor je er vaker met je aandacht bij bent. In dit moment. Het enige moment waarop je effectief kunt zijn. Waarop je kunt leveren en dingen voor elkaar kunt krijgen.

 

Wist je dat onderzoek aantoont dat onze aandacht gemiddeld 46,9% van de tijd afdwaalt?

 

De helft van onze werkdag zijn we lichamelijk present, terwijl ons hoofd op een hele andere plek is. Piekerend over het volgende project wat er aan zit te komen, dat lastige gesprek dat je nog moet voeren of misschien zit je met je hoofd bij wat je dit weekend allemaal gaat doen. Kun je je voorstellen wat er zou gebeuren als je zou leren om er simpelweg vaker bij te zijn met je aandacht? Met aandacht in dit moment. Kun je je voorstellen hoeveel productiever, klantgerichter, veiliger en efficiënter je zou werken als je niet steeds afgeleid zou zijn? Kun je nagaan hoe je hierdoor effectiever samenwerkt en meer uit je team kunt halen. Hoe je beter om kunt gaan met lastige situaties op het werk en je jezelf beter kunt managen. Door simpelweg het trainen van de aandacht.

 

Mindfulness gaat over het ontwikkelen van mentale effectiviteit en veerkracht.

 

Hierdoor kun jij de beste versie van jezelf zijn. Door mindfulness kun je jouw (onbenutte) potentieel zo goed mogelijk benutten. Deze mentale training kun je thuis uitvoeren op (jawel!) een meditatiekussen of gewoon op een stoel. Het is als het trainen van je mentale conditie. Je getrainde mind reist overal met je mee. Dus als je thuis traint, dan heb je daar op het werk effect van. Maar naast de formele meditatie training, kun je ook zonder dat je daar extra tijd voor hoeft te blokken in je overvolle schema, mindfulness toepassen tijdens je werkdag. Lees in dit artikeltje hoe.

 

5 X mindful werken tips

 

1. Benut jouw meest productieve moment van de dag

Hoe vaak laat jij je dag bepalen door wat er s’ochtends in je mailbox zit? Over het algemeen zijn we in de ochtend het meest gefocust, alert en creatief. Als je bij aanvang van je werkdag meteen in je email duikt, dan zorgt dat onmiddellijk voor een stortvloed aan korte termijn problemen en de afgifte van een dosis stress hormonen om die problemen te managen. Vaak verliezen we hierdoor de focus op wat er werkelijk belangrijk is voor die dag. We zijn vooral bezig met het oplossen van andermans problemen ipv die ene klus af te werken die we eigenlijk prioriteit wilde geven vandaag. Door gelijk te beginnen met het lezen van je e-mail als eerste taak van jouw dag mis je dus eigenlijk de kans om de volledige potentie van jouw brein optimaal te benutten. Door je dag te beginnen met het bepalen van jouw prioriteiten en plan van aanpak, in plaats van gelijk die email box in te duiken, kun je veel bewuster aan de slag. Begin met wat voor jou belangrijk is en spreek met jezelf af hoe laat je jouw email opent om te zien wat voor zaken daar nog uitkomen.

2. Start met mono-tasken en vergroot je focus

Doe 1 ding tegelijk in plaats van met je drukke hoofd van taak naar taak te springen. Rond eerst een taak volledig af. Gun jezelf een break, en ga dan pas verder met de volgende taak. Onderzoek toont aan dat we helemaal niet kunnen multitasken. Als we denken dat we multitasken, zijn we in werkelijk bezig met ‘taakwisseling-serieel tasken’: onze aandacht snel verleggen van de ene naar de andere taak. De ene seconden ben je je bewust van wat je collega zegt. De andere seconde is de aandacht gericht op de email die binnenkomt via je smartphone terwijl die collega nog tegen je staat te praten. Soms schakelen we zo snel dat we de illusie hebben dat we het tegelijk kunnen. Onderzoek toont aan dat multi-tasken onmogelijk is. Daarnaast kost het meer tijd, maken we meer fouten en gebruiken we ook nog eens meer mentale energie. Dus stop er mee. Focus je op 1 taak tegelijk. Telkens als je toch weer met je drukke hoofd bij iets anders bent merk je dit gewoon op en breng je de aandacht weer terug bij wat je eigenlijk aan het doen was. Focus wordt je nieuwe mantra.

3. Maximaliseer de output van je meetings door mindfulness

Onderzoek onder manager en directie heeft aangetoond dat zij het gevoel hebben dat 25 – 50 procent van de tijd die aan vergaderen wordt besteed, verspilde tijd is. Je herkent het vast zelf ook wel, als je druk bent en met een vol hoofd een meeting in rent dan duurt het vaak even voor je echt met aandacht bij het onderwerp bent. Je moet even landen. Als je niet volledig met aandacht er bij bent in een vergadering, dan haal je niet het beste uit jezelf en uit elkaar. Je maakt dus niet optimaal gebruik van het creatieve potentieel, zonde! Een goed begin is het halve werk, ook met meetings. Als je met een helder hoofd aanwezig bent en je je niet meer bezig houdt met het gesprek of de taak waar je mee bezig was voor de meeting, dan kun je het meest uit de vergadering halen. Door jezelf voor je een vergadering in stapt even een mentale break te gunnen, help je jezelf. Je kunt je volle aandacht voor 1 minuut op je adem richten. Als je wordt afgeleid, dan breng je de aandacht gewoon weer terug. Verder niets. Dit kun je alleen doen. Maar je kunt ook een meeting starten met 1 minuut mentale pauze voordat jullie in de agenda van de meeting duiken. Je hoeft dit zelfs niet te benoemen als een mindfulness oefening. Maar simpelweg een korte mentale pauze zodat jullie vanuit focus en met een helder hoofd aan de slag kunnen.

4. Meer mindful breaks tijdens je dag zorgen voor effectiever werken

Hoe vaak pauzeer je tijdens je werkdag? Vaak zijn we zo druk dat we onszelf helemaal geen tijd gunnen om te pauzeren. Rasmus Hougaard schrijft in zijn boek Voorsprong door focus: ‘Elke dag zonder pauzes is voor de geest als het lopen van een marathon zonder water is voor het lichaam: onnodig slopend.’ Door het inlassen van korte mindful breaks krijgt je brein nieuwe energie. Je geest is helder, beter gefocust en er is meer ruimte voor creatieve ingevingen. Ook het lichaam is meer ontspannen als we van tijd tot tijd even stoppen en onze actieverslaving doorbreken. Mindful breaks hoeven niet lang te duren. Al is het 1 minuut. 1 minuut die zorgt voor meer helderheid. Dat kun je jezelf toch wel gunnen? Je kunt die ene minuut heel praktisch inlassen elke keer als je van taak wisselt. Dus een ‘one minute mindful break’ als je wisselt van je email naar een vergadering, van een vergadering naar het uitwerken van je project, van het uitwerken van je project naar een afspraak rijden. Elke keer als je wisselt, raad ik je aan even op te staan, jezelf uit te rekken en een mini wandelingetje te maken waarbij je de aandacht richt op je voeten. Gewoon op kantoor, in de gang, voelen dat je loopt. Van die ene meeting naar je laptop bijvoorbeeld. Of van je laptop naar de printer. Gewaar zijn van het lopen. Meer niet. Doordat je van houding verandert en je aandacht verplaatst naar het hier en nu (door je aandacht te richten op je voeten) kan er zoveel ruimte ontstaan. In je hoofd en ook in je lijf. Het is fascinerend hoe veel frisser je verder kunt als je jezelf die ene minuut gunt.

5. Bewust reizen van en naar je werk zodat je helderheid arriveert

Hoe vaak kom je op je werk, terwijl je met je hoofd nog bij de gebeurtenissen die ochtend bent? Of je komt thuis na een lange dag maar je hoofd is nog druk bezig met dingen van je werk? De reis naar en van je werk kun je gebruiken om je mentale focus en helderheid te versterken. Of je nu met de fiets, op de motor of met de auto naar je werk gaat zorg dat je ontspannen begint en eindigt. Als je vertrekt naar je werk, kun je 3 minuutjes (of langer) de aandacht brengen bij je handen op het stuur, je voeten voelen op de pedalen of je aandacht richten op het verkeer om je heen. Even de radio uit en geen telefoontjes met collega’s of vrienden. Even niets anders dan in dit moment zijn. Kun je met alle aandacht aanwezig zijn in de ervaring van het rijden of fietsen? En elke keer als je geest weer in verhalen raakt, gewoon weer terugkeren naar dit moment. Het simpelweg voelen dat je zit. Reis je met het OV? Dan kun je ook langer je aandacht richten, op bijvoorbeeld je adem. Je zit toch. In plaats van je tijd te verspillen met frustraties over files of vertragingen, kun je die tijd net zo goed gebruiken om je mind te trainen waardoor je de balans tussen werk en privé versterkt. Waardoor je minder gestresst en veerkrachtiger wordt. Dit kun je doen bij vertrek en een paar minuutjes voor je arriveert zodat je met een helder hoofd weer verder kunt.

Ik nodig je uit om deze nieuwe manieren van werken gewoon eens uit te proberen. Misschien elke dag iets te proberen en met een open, nieuwsgierige houding te ontdekken wat dit je brengt. Laat je het me weten?

Wil je meer weten over mindful werken?

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van mindfulness. Mindfulness en yoga worden onder andere ingezet in het kader van mentale fitheid, verzuimpreventie, re-integratie en het ontwikkelen van (persoonlijk) leiderschap. Er zijn verschillende incompany mogelijkheden. Van korte key note of workshop, tot mindful leadership retreat. We mochten voor oa. Boskalis, ABN AMRO, PwC en Ordina mindful programma’s ontwikkelen en uitvoeren. Nieuwsgierig of mindfulness ook iets voor jullie organisatie kan betekenen? Neem gerust contact op.

Over de auteur
Suzan Oostvogels, psycholoog NIP en CSR coach, begeleid drukke doeners en actieve denkers naar meer rust, ruimte en richting in hun leven. In Dordrecht heeft ze het MindfulCentrum gevestigd waar je terecht kunt voor down-to-earth mindfulness trainingen, yogalessen en burn-out begeleiding. >>

Sharing = Caring
Deel dit artikel op instagram met #mindfulmomentje en inspireer anderen die hier ook iets aan kunnen hebben.

Facebook
Google+
http://www.mindfulcentrum.nl/5x-mindful-werken
Pinterest